Tuesday, December 15, 2009

takut dan gementar

aku selalu rasa takut kalau kene bercakap kat depan org ramai. pg tadi jihan kene panggil bg tazkirah. dia pun jalan dgn muka yg senyum dan tak rasa takut. berbeza betul dgn aku. aku tgk dia ckp dgn confidentnya, aku pulak yg rasa takut, gementar, mcm nak nangis pun ade. mesti muka aku nmpk sedih gile. kalau muka aku yg biasa pun nmpk mcm serius n kdg2 mcm sedih, apa lg kalau aku betol2 sedih.

knp aku selalu rase mcm tu ye? aku selalu rase nak jd org mcm jiji..outspoken, confident, pandai bersembang..bersembang pun kene pandai ke? hai apelah yg aku fikir ni..

habis je kelas tgh hari td, aku terus kol ayah. n then mak. mak ckp angah kene bersyukur dan rasa selesa dgn sifat2 diri yg dah ade ni. kene let go bende yg di luar kemampuan kita. aku selalu rasa yg aku ni cuma bijak je..selain drpd tu aku sorg yg serius dan membosankan, tak reti buat lwk dan bersembang. sbb tu aku rasa nak prove myself.

Tp serius mmg penat hidup mcm ni. sbb tu mak aku ckp kene let go bende2 yg di luar kemampuan kita. in my case, i guess aku mmg x blh nak jd sorg yg outspoken. mak tak rasa aku kekurangan apa2. mak rasa aku ok je. hmm entahlaa..

satu lg dlm kos farmasi ni, bnyk kene interact dgn org. ada practical lab, nanti 3rd year ada PBL(problem based learning) yg mmg bnyk discussion la. aku cakap kat mak, aku rasa tak blh buat. sbb aku bukannya jenis yg outspoken. n then mak tanya balik, btol ke x blh buat..ataupun cuma tak blh buat sebaik org lain? ...well, i guess it's the 2nd answer.

lps ckp dgn mak, aku rase lega sikit. mak ckp aku kene lower my expectation. cthnya bab2 nak jd sorg yg outspoken, havoc etc. mgkn aku mmg x blh jd mcm tu, sbb aku bukn org jenis mcm tu pon. kdg2 dlm conversation, x semestinya aku kene jd the center of the group, mak ckp. just dgr pun dah ok. ...most of the time, aku mmg tak puas hati. tp, lg lama aku fikir, lg seksa hati aku. aku jd lg unhappy. n unhappiness is the thing i want to avoid. so..aku nak buat mcm mana lg? kene let go la nmpknya..

No comments:

Post a Comment