Monday, December 28, 2009

Baik sangat ke aku ni?

hari ni merupakan detik bersejarah dlm hidupku. Aku menangis bagai nak rak. sebab ape tau? sebab aku rasa diri aku ni baik sangat. Percaya x aku blh nangis pasal tu? Baik sangat pun aku x puas hati. Macam ni ceritanya.

Tadi aku outing dgn a few of my friends. Sewa kereta bro jamal. Janji dgn dia pukul 2.30, tp dia lmbt smpai sebab kete dia kat workshop time tu. dipendekkan cerita kami keluar pukul 3.15. dia bg ½ jam free, kira ok la tu kan. kami pun keluar la pegi town.

Asalnya sy mintak nak sewa 2 jam je, maknanya kami kene sampai blik uia pkul 5.45 la kan. ntah mcm mana, ktorg terlewat, kebetulan pulak ada sister nak sewa kereta tu lpas kami. pastu jam pulak time nak balik tadi. jadi kami pun sampai pukul 6.15, sampai sister yg nk sewa kete tu pun x jadi nak sewa.

isunya, time nak balik tu la, aku kene berbls-bls msj dgn bro jamal and sister yg nak sewa tu. sebab aku yg kontek bro jamal tu, so aku la kene brhubung dgn dia n also sister tu. hmm..yg buat aku terfikir-fikir (OCD la tu), kawan2 aku td sumanya mcm tegas n tak rasa bersalah. diorang kata, bukannya kita sengaja balik lewat, bro jamal yg lmbt hantar kete td. tak acila kalau dia kata dia bg ½ jam extra pun kita lmbt, sbb kalau dia awal, kita blhla balik time yg tak jam sikit, pasal td tu time org blk keje, tu yg jam teruk tu. Kawan2 aku semua tegas n defend diri masing2. Cuma aku yg rasa bersalah. So, masa aku bls mesej pun cara aku mcm baik. Ada sekali tu bro tu mesej; Oo, org td x jd nak sewa dah. awak ni walaupun saya bg extra free ½ hour awak still lmbt. Diorg td nak sewa 2 jam tau, rugi rm 10 sy. (1 jam = rm 5) Masa aku baca mesej tu kuat2, semua kawan aku respond ; hek eleh, 2 jam je pun. Lgpun bnyk mana kami pakai kete ni, nanti kami byrla, bukannya kita x nak byr. Pastu, aku mcm nk reply mesej tu elok2 tau, nak ckp sori lmbt, pastu kwn2 aku ckp; tak yah lyn sgt bro tu timi, ada yg ckp; nanti ambik balik duit baru tau, ade pulak yg ckp; jwb je mcm ni timi “ takde rezekila tu bro jamal”. last2 sekali kwn aku yg lain yg bls mesej tu. Dia bls; “Sori ye bro. tp rezeki tu di tgn Allah bukan di tgn customer.” Aku setuju jugak dgn ayat tu.

Balik bilik, aku terus nangis sepuas hati. Patutnya nangis sebab solat asar lewat gile. Tp aku nangis sebab aku rasa aku ni lembik sgt. baik sgt. aku fikir, kenapala aku x fikir mcm diorang? Tu la sebabnya aku selalu ditipu, diambil kesempatan. Sebab aku baik dan naif. Aku sedih sgt2. Aku tak bgtau sesiapa pun sebab aku malu, fikir bende2 mcm ni. Kalau org tahu mesti diorang pelik, sebab aku fikir bende yg pelik dan bukan2.

Aku nak buat mcm mana. Aku mmg tak puas hati dgn diri sendiri. I just wish I’m not lembik sgt. Dan aku pulak seorg yg amat sensitif. Nangis teruk gile, just because of something simple like this. Hai, sampai bila la aku nak terus sakitkan hati sendiri? But honestly, that’s what I feel.

1 comment:

  1. Salam Angah. First of all, if you don't mind, I would like you to write in formal language in future, especially if you intend people like me and your other 'formal supporters' to enjoy reading your blog. Your narration is nothing new when we talk about human behaviour. That's why human must be guided to exhibit good behaviour, as such, there is nothing wrong with your expression.

    What you need to comprehend here is that if you are managing the event, you must be fully responsible. But, saying sorry for wrongdoing once suffice. Friends are also teammates. They usually share the same styles and understanding. Therefore avoid showing you have different interest from friends. Service provider like the car rental that you mentioned, is only interested in business transaction. Compensate his losses where necessary.

    That's all for now. Salam & bye-bye.
    AzmeHassan.

    ReplyDelete